Archief

1. van Doullens naar Martainneville, terug naar Doullens en dan via Amiens, Abancourt, Forges-les-Eaux, Rouen

Er is heel wat over-en-weer gerij mee gemoeid: Martainneville ligt immers een tiental kilometers ten zuiden van Abbeville en misschien wel 50 kilometer van Doullens.


foto 1: de route die de trein met Achiel Van Walleghem ondernam op 22 april 1918

foto 2: het station van Martainneville

foto 3: het station van Amiens, voor de beschadigingen in het Duitse Lente-offensief

foto 4: het beschadigde station van Amiens, 1918

foto 5: het station van Abancourt

foto 6: het station van Forges-les-Eaux

 

2. Amiens

Vanaf 17 april beschoten de Duitsers Villers-Brettonneux en omgeving, op zo’n 17 kilometer ten oosten van Amiens. Zij wilden er doorbreken ten einde Amiens, een belangrijk logistiek knooppunt, te bezetten. Op 24 april 1918 zou Villers-Brettonneux ingenomen worden, maar hun opmars werd er gestopt door Australische troepen. Meer hierover, hier .

Dat de trein van Van Walleghem de laatste vluchtelingentrein was die er passeerde, kan dus best kloppen.

 

Foto 7: Amiens in mei 1918

 

3. Het Noordstation van Rouen

Net als Parijs had Rouen meerdere stations. Het Gare du Nord werd ook Gare de Rouen-Martainville genoemd.

 

Foto 8: Kaartje met de spoorwegstations van Rouen

Foto 9: het Gare du Nord van Rouen

 

4. Gare d’Orléans      

Ook Rouen had een Gare d’Orléans, ten zuiden van de Seine.

 

Foto 10: het gare d’Orléans van Rouen        

Meer info via: info@vanwalleghem.be

NAMENLIJSTEN

Terug