-

Even the Dust remains

Mehdi-Georges Lahlou

  • permanente zaal
  • artist in residence

Over

In  2014 werd het begin van de Eerste Wereldoorlog 100 jaar geleden wereldwijd herdacht. Maar op 17 februari 2014 was het ook precies 50 jaar geleden dat België met Marokko een bilateraal akkoord ondertekende om werknemers vanuit Marokko naar België te halen. Ze werden hier vooral ingezet in de zware metaalindustrie, de steenkoolmijnen, de metro- en wegenwerken en de textielindustrie.

Rond 22 april 2015 werd op diverse manieren in herinnering gebracht dat honderd jaar eerder bij Ieper voor het eerst een nieuw massavernietigingswapen ingezet werd: gas. De eerste slachtoffers vielen in het Franse leger: divisies uit Bretagne, de Calvados, en Noord-Afrika.  De plaatselijke bevolking keek haar ogen uit op de kleurrijke spahi’s, tirailleurs en zoeaven die uit het warme Algerije, Tunesië of Marokko ingezet werden aan het front in Vlaanderen. 

Het In Flanders Fields Museum biedt haar bezoekers duiding bij de historische gebeurtenissen die hier plaatsvonden. Maar in de permanente tentoonstelling wordt ook een ruimte vrijgehouden om jaarlijks nieuwe creaties van een jonge kunstenaar te tonen, die ons laten reflecteren over oorlogsgeweld. 

2015 was het uitgelezen moment om de Frans-Marokkaanse kunstenaar Mehdi-Georges Lahlou uit te nodigen als artist-in-residence. Geboren in Les Sables d’Olonne (1983) als zoon van een Marokkaanse vader en een Spaanse moeder volgde hij opleidingen in Quimper, Nantes en Breda. Sedertdien is hij werkzaam in Brussel en Parijs. Naast performances werkt hij met fotografie, video, sculpturen en installaties. Een rijke verbeelding, een snuif surrealisme, wat provocatie, absurditeit en sensualiteit zijn ingrediënten voor een oeuvre waarin hij ons laat nadenken over onze tolerantie inzake gender issues, islam en christendom, kortom over onze culturele en religieuze identiteit. 

Tijdens zijn residentie in het Ieperse In Flanders Fields Museum in 2015, heeft Mehdi-Georges Lahlou verschillende media gebruikt, zonder zich te bekommeren om welke hiërarchie dan ook, gebruikmakend van fotografie, video, beeldhouwen, performances... Hier heeft hij zich toegelegd op het doen samenleven van twee culturen die allebei gekweld worden door de verwoestingen die elk conflict met zich meebrengt. 

De nieuwe werken die hij creëerde - de sculptuur “Grenadier”, het glasraam “Of the Confused Memory” en de films: “SPICY, turmeric, cinnamon, ginger, henna” - verbeelden de verwarring die inherent is aan alles wat overleeft. Aan alles wat opdoemt, verdwijnt en elke doodsbedreiging trotseert. 

Naar aanleiding van de tentoonstelling verschijnt het boek Mehdi-Georges Lahlou (Editions Le Bord de l’Eau – Collection La Muette, 160 p., ill, met bijdragen van Pierre Giquel, Stéphane Léger, Bernard Marcelis en Barbara Vanderlinden, 24 euro)