-

Warfare Canaries

Thorsten Brinkmann

  • permanente zaal
  • artist in residence

Over

Na een onderbreking van enkele jaren komt het programma artist in residence terug. Thorsten Brinkmann is de eerste kunstenaar die in de nieuwe permanente tentoonstelling zal exposeren. De tentoonstellingsuimte voor de artist in residence is verplaatst van de ruimte onder het belfort naar de oksel van de permanente tentoonstelling in de zuid-westelijke hoek van het gebouw. Dat biedt de kunstenaar meer plaats en in de logica van de museumrondgang is deze plaats ook beter geschikt. Het nieuw gecreëerde werk staat voortaan op de las tussen het historisch overzicht van vier jaar oorlog, en de omgang met de oorlosgerfenis in de eeuw sindsdien. De intentie van de tentoonstellingen van de artist in residence blijft dezelfde. De hedendaagse kunstenaar nodigt via zijn werk de bezoeker uit tot reflectie over het thema oorlog en vrede, meer en beter dan het museum zelf dat kan.

Thorsten Brinkmann is de eerste Duitse kunstenaar in de reeks die IFFM naar Ieper uitnodigde. Hij werd geboren in 1971 in Herne in het Ruhrgebied, en woont en werkt in Hamburg. Sinds het einde van de jaren 1990 bouwt hij aan een oeuvre met fotografie, assemblages van gevonden of afgedankte voorwerpen, performance, driedimensionele installaties. Hij werkt voornamelijk met ensceneringen waarbij foto’s verwerkt zitten in installaties. In de foto’s neemt hij zelf de hoofdrol, maar zorgt er vaak voor dat hijzelf ongezien of onherkenbaar blijft. In zijn atelier in Hamburg heeft hij een grote voorraad aangelegd van de meest uiteenlopende objecten. Hij laat zich inspireren door historische en literaire feiten en geeft aan zijn werk gelijkaardige titels.

De cataloog is te koop in de webshop.

In 2011 won hij de Kunstpreis Finkenwerder, de belangrijkste Duitse prijs voor beeldende kunstenaars.

Meest recente realisaties:

In 2012 leverde hij een veelbesproken installatie te Middelburg voor de openlucht tentoonstelling Façade.

In 2013 nam hij – na een residentie in het Andy Warhol Museum in 2011 - op vraag van een verzamelaar een volledig huis in Pittsburgh onder handen om er in zijn stijl een Gesammtkunstwerk van te maken dat de naam La Hütte Royal kreeg. Hiervoor gebruikte hij heel wat materiaal gevonden in de onmiddellijke omgeving van dit huis uit 1912. Aan het tijdschrift Wallpaper verklaarde hij: ‘La Hütte Royal is the biggest single private art piece I have worked on. In my career, I have already created many installations including rooms, photographs, sculptures and videos. This installation was a chance to combine all I was working on the last few years and develop new pieces. It became a Gesamtkunstwerk, where life and art melt into one.’