woensdag - 17/10/1917

9° schrift, p.871-872
Afbeeldingen

1. van Cyriel Lamerant …tot… bij Omer Verraest

Dus van waar hij de mis doet in de schuur tot op de Vlamertingse wijk Krommenelst, veel dichter naar Ieper toe.


2. een Gotha

Zie hier . Het ging echter niet om een Gotha maar om een LVG tweezitter, zie hieronder.

Foto 1: een LVG

 

3. er zaten drie mannen in

We kennen vier slachtoffers van Flieger-Abteilung 8 die op 17 oktober 1917 in ‘Flandern’ omgekomen zijn. 

- Flieger Heinrich Horstmann en Oberleutnant Ernst Hädrich (observator). Zij vlogen in de LVG met het nummer G81 die in Krommenelst neerstortte

- Unteroffizier Willi Keller (piloot) en Leutnant der Reserve Heinz Schubert (of Schuberth)

Horstmann en Hädrich liggen samen begraven in The Huts Cemetery in Dikkebus, en Heinz Schuberth ligt begraven op de Duitse militaire begraafplaats in Menen.

Horstmann en Hädrich waren neergehaald door de beroemde Britse aas James TB McCudden van het 56ste  Sqn van de Royal Flying Corps. McCudden heeft een gedetailleerd verslag geschreven: “'Whilst going north at 14000 feet over Wytschaete at 11am saw EA two-seater getting height over Comines. I waited till EA crossed lines and started pursuit when EA was ell East. Caught up to EA just S of Poperinghe without being observed, and fired a burst of 30 rounds from Vickers from just under his tail. EA's propeller stopped and petrol which was streaming from his centre-section caught fire. The flames soon burnt out and after going down vertically to 12,000 EA's left wings fell off and he crashed just south of Vlamertinghe.”

Ook de luitenanten HA Coote & KK Muspratt hebben het gevecht beschreven. Volgens Coote:”'...Capt McCudden then climbed behind the other and fired a burst into EA which went down at once in a steep dive and burst into flames, which burned very fiercely for a short time and then went out, The EA continued down in a steep dive East followed by the SE5 formation, until one wing suddenly came off and the machine went down out of control appearing to crash NW of Dickebusch...”

Kapitein Bowman was allicht betrokken bij het neerhalen van het tweede toestel: “'..Later I saw what I thought was a DH4, 1000 feet above me. No visible markings on the lower planes. Observer fired down at me so I fired back and machine flew nose down east...”  (bron: http://www.theaerodrome.com/) 

Foto 2: Het graf van Horstmann en Hädrich op The Huts Cemetery

 

4. De 2 Engelse vliegtuigen

Met dus respectievelijk James TB McCudden en H.A. Coote en K.K. Muspratt van het 56ste Squadron van de Royal Flying Corps

 

Foto 3: James McCudden