Kingsley Baird

Diary Dagboek
2007

Kingsley Baird

BIOGRAFIE

Kingsley Baird is a visual artist and academic whose work comprises a longstanding creative exploration of memory, memorialisation, and remembrance – primarily in relation to war, national identity, mythology, and place.

The impact of a key part of his work is described by eminent New Zealand historian and author of To the Memory: New Zealand’s War Memorials, Jock Phillips: “Kingsley Baird has made a major contribution to the memorialising of war not only in New Zealand but internationally.”

His memory investigation is undertaken through the design of commissioned public memorials; making artefacts investigating new conceptual, aesthetic, and material ways of creating memory forms; and published textual outputs often synthesised with the creative works.

KUNSTWERK

Diary Dagboek is een in situ gemaakt, tijdelijk kunstwerk dat bestaat uit een lijn van 40 keramische 'tegels' die de scheiding van en banden tussen hen die thuisblijven en hen die naar de oorlog gaan onderzocht, evenals de relatie tussen twee geallieerde landen in het conflict. Bovendien wilde het uitdrukking geven aan ambivalentie: het breien van wollen kleding voor de mannen aan het front kon zowel worden gezien als een daad van steun en liefde als een daad van medeplichtigheid aan het in standhouden van de oorlogsinspanning.

Diary Dagboek onderzocht ook hoe gedachten en herinneringen tastbaar kunnen worden gemaakt. Wollen en kanten vormen werden in vloeibare klei gedompeld en na droging gebakken. De materialen en hun transformatie drukten de tijdelijke aard van de herinnering uit, evenals aanwezigheid en afwezigheid. Het gebruik van textiel dat verdwijnt maar zijn sporen nalaat en de gebakken klei zinspelen op het traditionele gebruik van 'permanente', robuuste materialen in conventionele gedenktekens, alsof die garanderen dat we 'nooit vergeten'.

MEDIA

De gebreide wollen en geborduurde kanten onderdelen van Diary Dagboek zijn gemaakt door Café Knitting, een breigroep uit Karori, Wellington, Nieuw-Zeeland, en door leden van de kantwerk- en textielklassen aan de Stedelijke Academie voor Beeldende Kunst in Poperinge, België.